Ny hamn byggs

Nya Farehamnen – Europas modernaste skogshamn

”Den nya Farehamnen i Varberg är en viktig händelse inte bara för Halland, utan för hela Sveriges skogsindustri”. Det citatet kommer från Viveka Beckeman som är Skogsindustriernas VD, i samband med att hon besökte invigningen av den nya Farehammen den 9 september 2024.

En ny hamn står klar

En ny hamn inviger man kanske en gång vart hundrade år så därför ville Hallands Hamnar ta tillfället i akt och visa upp den nya hamnen. I samband med invigningen träffades kunder, ägare, medarbetare och samarbetspartners för att prata om framtidens möjligheter och utmaningar.

Genom denna investering skapar vi förutsättningar att stärka vår konkurrenskraft och erbjuda ännu bättre tjänster till hamnens kunder. Vår vision är klar – vi ska fortsätta skapa långsiktigt värde för skogsindustrin, våra medarbetare och regionen, säger Johan Sigurdsson (M), styrelseordförande Hallands Hamnar.

Det var för cirka tio år sedan som man började planera stadsomvandlingen i Varberg. Så det var en nöjd styrelse för Hallands Hamnar som, tillsammans med 170 gäster, såg på när en parad av maskiner symboliskt körde från den gamla till nya kajen i Varberg.

Ny teknik ger nya möjligheter

Den nya Farehamnen är en investering på drygt en halv miljard kronor och skapar förutsättningar för att driva en effektiv hamn i många år framåt. Samtliga investeringar syftar till att skapa en mer modern, effektiv och hållbar hamn. Nya Farehamnen har bland annat järnvägsspår nära kaj och stora lagringsytor. Dessutom planeras det för att införa digitaliserade lagersystem och hamnen är förberedd för att erbjuda landström och en omfattande laddinfrastruktur för fordon och maskiner.

Farehamnen är redan idag en stor aktör för skogsindustrin. Av den svenska exporten av sågade barrträvaror till USA och Storbritannien går mer än en tredjedel via hamnen i Varberg.

– Vi har i och med våra nya tekniska förutsättningar i Farehamnen stärkt vår position som Sveriges ledande skogshamn, säger Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar. Nu siktar vi ännu högre och vill bli Europas modernaste skogshamn.

Se intervjun med Carl-Henrik Hägg, VD Hallands Hamnar

Se intervjun med Viveka Beckeman, VD Skogsindustrierna

Därför väljer man Farehamnen i Varberg

  • Strategiskt läge med direktaccess till Nordsjön och Atlanten
  • Direktanslutningar till motorväg E6 och Västkustbanan
  • Kapacitet att samordna godsvolymer från hela landet och erbjuda täta avgångar för fartygstrafiken
  • Direktanslutning till Trafikverkets nyanlagda fullängdsbangård
  • Nya järnvägsspår nära kaj ger hög kapacitet och effektiv godshantering
  • Optimerade logistikflöden och digitaliserade lagersystem ökar omsättningshastigheten och kapaciteten
  • 160 000 kvadratmeter lagringsyta med både kortvarig transitlagerhållning och långsiktiga lagringslösningar
  • Förberett för en omfattande laddinfrastruktur för kunders fartyg och fordon samt för hamnens egen fordon- och maskinpark

"Hallands Hamnar är helt rätt ute"

Agust Thordarson, logistikansvarig Vida Woods AB

Denna intervju genomfördes med Agust Thordarson, logistikansvarig vid Vida Woods AB, i samband med invigningen av Farehamnen den 9 september.

Hur är din upplevelse av nya Farehamnen?

Jag är imponerad över satsningen här i Varberg. Den visar på stora ambitioner och tro på framtiden.

Vad tar du med dig från gästerna som pratat på scen under invigningsdagen?

Vilket härligt engagemang som projektgruppen haft. Det märks att de vill att nya Farehamnen ska bli bra!

Farehamnen siktar på att bli Europas modernaste skogshamn. Vad tänker du om det?

Nu har Hallands Hamnar lagt grunden till det i och med investering i ytor, fortsatt arbete mot digitalisering och elektrifiering samt kringliggande infrastruktur.

Ni på Vida exporterar sågade trävaror till stora delar av världen. Vad betyder Hallands Hamnars satsning på digitalisering och elektrifiering?

Hallands Hamnar är helt rätt ute. Fler maskiner kommer att drivas på el i framtiden. Jag ser också fram emot när vi har en digitaliserad logistikkedja, då kommer risken att det blir fel att minimeras och effektivisera arbetet i hamnen.

Farehamnen i Varberg
Nya Farehamnen i Varberg
Farehamnen i Varberg

Titta på filmen och se hur allt gick till

Denna film är skapad med timelapse-teknik och visar byggnationen av Farehamnen.

1

Byggstart

2

Markuppfyllnad

3

Markförstärkning

4

Muddringsarbete

5

Byggnation av kaj och pir

6

Byggnation av järnväg

7

Terminalyta

8

Farehamnen färdigställd

1 Byggstart

Byggstarten invigdes med ett kranlyft i hamnen år 2022.

2 Markuppfyllnad

I syfte att klimatanpassa den nya hamndelen har marknivån höjts för att bättre hantera framtida havsnivåhöjningar. För denna markhöjning har cirka 240 000 m3 bergmassor från tunnelprojektet använts, vilka levererades till hamnen från november 2020 till sommaren 2022.

3 Markförstärkning

För att förebygga markrörelser vid kajen, särskilt när den belastas, har marken förstärkts. Detta förhindrar sättningar i marken, vilket är avgörande för att ledningarna ska fungera korrekt och för att skapa en säker arbetsmiljö. Med tanke på de många transportrörelser som sker över ytan, är en jämn och stabil mark en viktig faktor för att undvika arbetsmiljöproblem.

4 Muddringsarbete

Vi har muddrat ner till 11 meters djup vid den nya kajen och piren, vilket är samma djup som vid den befintliga Farehamnskajen. Detta arbete utökar den befintliga hamnbassängen, vilket möjliggör för större fartyg att angöra och förbättrar hamnens kapacitet och tillgänglighet.

5 Byggnation av kaj och pir

En ny kaj på ungefär 325 meter och en pir på 140x40 meter byggs för att hantera främst massaved, sågat virke och pappersmassa. Dessa nya anläggningar kommer att avsevärt förbättra hamnens logistiska kapacitet och effektivitet. Kajen och piren är klara i juni 2024.

6 Byggnation av järnväg

Nya järnvägsspår har anlagts från Östra Hamnvägen till terminalytan och direkt till kajen. Dessa spår kommer att användas för att transportera pappersmassa och sågat virke, vilket bidrar till en mer hållbar och effektiv transportlösning för hamnen.

7 Terminalyta

Terminalytan förbättras med nya ledningssystem för dagvatten och brandvatten, uppsättning av belysning, stängsel och grindar, samt asfaltering av stora ytor. Dessa förbättringar är viktiga för säkerheten och effektiviteten i hamnverksamheten. Projektet omfattar även förberedelser för framtida digitalisering.

8 Farehamnen färdigställd

Den nya Farehamnen blev färdigställd och klar i juli 2024. Den 6:e augusti var det smygpremiär när M/V Scot Bay välkomnades som det första fartyget att anlöpa till den nya hamnen. I lasten hade hon 3500 kubikmeter brännved till energibolagen längs västkusten. Den officiella invigningen av den nya Farehamnen ägde rum den 9 september 2024, vid ett event som samlade kunder, ägare, medarbetare och samarbetspartners i hamnen.

Se andra utvecklingsprojekt

  1. Pågående projekt

    Halmstad
    Oceanhamnen

    Oceanhamnen Som en del av en stor infrastruktur- och logistiksatsning i Halmstads kommun bygger vi ut Oceanhamnen. Arbetet beräknas att vara klart i vintern 2025/våren...

Vill du veta mer?

Senast uppdaterad:

Dela: