I påskhelgen anlände fartyget Patara med närmre 3000 bilar till HallandsHamnar i Halmstad. Det är importören Volkswagen Group Sverige som gör en speciallogistiklösning och hämtar upp bilar i fyra europeiska hamnar för att få hem så många bilar som möjligt samlat på ett större fartyg.
Samtliga bilar kördes av fartyget till en yta i hamnområdet motsvarande cirka nio fotbollsplaner. Att lossa 3000 bilar tar cirka 20 timmar fördelat på två dagar och involverar 30 medarbetare per dag.
– Vi gläder oss åt ett mycket gott samarbete med Volkswagen Group Sverige och att HallandsHamnar Halmstad får agera hub för deras bilimport. Det här är ett bra exempel på vår förmåga att tillsammans med Axess Logistics snabbt kunna skala upp verksamheten, säger Henrik Nanfeldt, COO HallandsHamnar.
Fartyget har ett djupgående som gör att det inte kan anlöpa vid den ordinarie kajen för RoRo-trafik och kommer istället lägga till vid containerterminalens kaj.
– Vi lossar cirka 70 000 bilar om året och i vanliga fall ankommer fartyg i linjetrafik som har plats för cirka 800 bilar. Det är en stor fördel att kunna erbjuda det djupgående som krävs för sådana här stora anlöp, fortsätter Henrik.
Kapacitetsbrist i logistiken för bilimport
– För närvarande finns det inte tillräckligt med kapacitet med tåg, lastbil eller båt för att förflytta fordon inom Europa. Det har resulterat i att fordon blivit stående på olika fabriksområden i Europa. Att konsolidera godsvolymerna via fyra olika europeiska hamnar och skeppa dem till Sverige ger oss stora skalfördelar, förklarar Daniel Wennerqvist, chef på Car Logistics, Volkswagen Group Sverige.
Positiv utveckling av fraktvolymer för bilimporten
Pandemi och brist på halvledare har påverkat bilimporten stort de senaste åren. Utvecklingen ser nu ut att vända och hamnens kunder indikerar att orderböckerna är fulla.
– Vi förväntar oss att volymerna toppar under en period för att därefter stabiliseras på en nivå i linje med de volymer som rådde innan pandemin. På lite längre sikt ser vi en positiv utveckling över tid, avslutar Henrik.
Om fraktfartyget Patara
Patara kan lasta 3 500 bilar och är 183 m långt och 32 m brett. Fartygen som anlöper Halmstad i linjetrafik lastar cirka 750 bilar och har en längd på 100 meter och bredd på 20 meter. Anlöpet med Patara motsvarar fyra normala anlöp på en och samma dag.