Under 2021 ökade godsvolymerna för stålråvara över HallandsHamnar i Halmstad med cirka 85%. Nu växer godsflödet ytterligare när TATA Steel utökar importen via Halmstad med drygt 60,000 ton stålråvara på årsbasis. Detta trots en marknadssituation med extrema svängningar i pris och tillgänglighet.
TATA Steel i Halmstad är ett av Nordens mest väletablerade stålservicecenter med ett brett produktutbud av plåt till alla industrisegment. Vid anläggningen klipps och formas plåten för att passa olika produkter inom bland annat fordonsindustrin och byggnadsindustrin. De volymer som tidigare gick via TATA Steels verksamhet i Fredriksstad i Norge till bland annat den svenska marknaden, skeppas nu från stålverk i Storbritannien och Nederländerna till Halmstad.
– När vi tar in volymen via Halmstad skapar vi en logistisk fördel och kommer närmare våra kunder. Det gör att vi kan ge mycket bättre service och dessutom minskar vi klimatavtrycket avsevärt, säger Michael Andersson, VD Tata Steel Distribution Scandinavia.
– Vi gläder oss över ett utökat förtroende från TATA Steel med nya godsvolymer, vilket stärker vår position som en av de ledande importhamnarna av stålråvara i Sverige, säger Emil Vranjancu, marknadschef HallandsHamnar.
Volatil utveckling på stålmarknaden
Marknaden för stålråvara har varit oerhört volatil med stora uppgångar och nedgångar avseende pris och tillgänglighet de senaste åren. Pandemin har varit en bidragande orsak, men också bristen på halvledare inom bilindustrin, ett av de viktigaste segmenten för stålindustrin. Ryssland är en stor stålproducent och givet sanktionerna mot Ryssland kommer tillgången på stål återigen att påverkas.
– Vi har klarat oss bra genom pandemin och har kunnat serva våra kunder till 100% hela tiden. För oss som är lokala producenter med stålråvara från europeiska stålverk är vi inte beroende av leveranser från den ryska marknaden, förklarar Michael Andersson.