ÖPPETTIDER VARBERG

Terminal
Godsmottagningen(kontoret): Måndag 07.00-16.00. Tisdag-Fredag 06.00-16.00
Virkeslossning Måndag 07.00-18.00, tisdag-torsdag 06.00-18.00, fredag 06.00-16.00.
Lossning/lastning efter 16.00 föraviseras!

Lossning/lastning av övrigt gods Måndag-fredag 07.00-16.00

Stuveri

Ordinarie arbetstid: Måndag-fredag 07.00-16.00. Annan tid efter överenskommelse.

 

 

ÖPPETTIDER HALMSTAD

Administration
Måndag – Torsdag 08:00 – 16:30, fredag 08:00-16:00.

Trafikkontoret 
Måndag – Fredag 06:30 – 16:00

Kattegatterminalen
Måndag  06.00-17.45
Tisdag   06.00-17.45
Onsdag  06.00-19.45
Torsdag  06.00-17.45
Fredag   06.00-15.45

Andra kajer
Måndag – Fredag 07:00 – 16:00 (Andra tider kan diskuteras)

Beredskapsarbetsledare Vid akuta frågor och händelser Beredskapsarbetsledaren har jour under de tider som hamnen inte är bemannad, dvs. mellan 16.00—07.00 måndag till fredag samt från fredag 16.00 till måndag 07.00. Telefon: +46 (0)708 56 32 55

 

Nyheter

Klart med Stena Lines flytt till Halmstad

Nu är det klart att Stena Line kommer att flytta sin verksamhet från Varberg till Halmstad. Därmed återskapas den klassiska färjelinjen Halmstad-Grenaa som trafikerades av då Stena Line-ägda Lion Ferry under ett tiotal år på 1980- och 1990-talet. Linjen beräknas vara igång under senare delen av 2019.

Bakgrunden till flytten är att Varbergs Kommun planerar att stadsutveckla stadsdelen Västerport där Stena Line angör idag.

Förhandling om detaljerna i kontraktet har pågått under en period och i fredags undertecknades slutligen kontraktet mellan HallandsHamnar och Stena Line om den nya färjeterminalen i HallandsHamnar Halmstad.

– Vi är mycket glada att vi har kommit fram till den här lösningen i samarbete med HallandsHamnar. Den här linjen är strategisk viktig för oss och från ett verksamhetsperspektiv blir det här väldigt bra, säger Tony Michaelsen, linjechef för Region Danmark.

Stena Lines framtidstro för linjen mellan Halmstad och Grenaa är positiv.

– Vi får helt nya upptagningsområden och vi blir en del av den så kallade södra korridoren. Det finns stora befintliga godsflöden mellan Sverige och Danmark som idag går på landsväg och som har fördelar av att ta sjövägen istället. Vi tror på en stark tillväxt för vår fraktverksamhet på linjen de närmsta åren och kommer att utveckla den efter våra kunders krav och marknadens utveckling. Vi ser också goda möjligheter att utveckla den svensk-danska turismen, säger Tony Michaelsen.

Även på HallandsHamnar är man glada över att ett avtal med Stena Line nu är på plats.

– Vi är mycket nöjda med att förhandlingarna nu har gått i lås och att vi har kunnat teckna ett långsiktigt avtal med Stena Line som fortsatt utvecklar HallandsHamnar på ett bra sätt. Affären är en viktig pusselbit för logistiken regionen och säkerställer dessutom förutsättningarna för lång tid framöver. Just nu pågår projekteringen och byggandet beräknas påbörjas i slutet av året. Vi räknar med att den nya färjeterminalen skall kunna stå klar för trafik under slutet av 2019, säger Björn Alvengrip, VD HallandsHamnar.

– Det är roligt att vi fortsatt kan knyta ihop Halland med Danmark och färjelinjen är en viktig del för vår region. Det handlar i första hand om att tillgodose industrins transportbehov, men det är också viktigt att kunna utveckla person- och turistströmmar som har stor utvecklingspotential framåt, säger HallandsHamnar Halmstads ordförande Mikaela Waltersson.

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, 0704-85 85 32 och Björn Alvengrip, VD HallandsHamnar AB, 0708-81 51 60.

Nyhetsbrev