För andra året i rad släpper HallandsHamnar en hållbarhetsredovisning och klimatbokslut för verksamheten. Redovisningen redogör för bolagets hållbarhetsarbete inom områdena miljö, socialt ansvar och ekonomi. Resultatet för 2020 och 2021 visar att användningen av drivmedlet HVO100 i fordonsparken minskat utsläppen per ton hanterat gods rejält, vilket bidragit till att det totala klimatfotavtrycket minskat. I slutet av 2021 togs det första spadtaget för den nya Farehamnen och förberedelser för elektrifiering av verksamheten är i gång.
Trots fortsatt påverkan av pandemi och nedstängningar i omvärlden så var 2021 totalt sett ett positivt år för HallandsHamnar. Den totala energiförbrukningen ökade något under året vilket beror på högre utnyttjande av eldrivna maskiner, laddning av elbilar samt byggström till den nya Farehamnen.
Fokus på maskin- och fordonsparken
HallandsHamnars övergripande hållbarhetsmål handlar om att minska klimatpåverkan i fordons- och maskinparken då en stor del av bolagets energiförbrukning består av maskiner och fordon som drivs av förbränningsmotorer. Bolaget har en långsiktig plan för skifte till eldrivna maskiner och fordon och denna är påbörjad under 2021.
– Satsningen på HVO-bränsle är den främsta C02 neutraliserande faktorn för verksamheten. Sedan vi skiftade från diesel till HVO ser vi en betydlig förbättring på miljösidan, säger Ulf Rosén, Miljö- & Säkerhetschef/CSO.
Låg sjukfrånvaro trots pandemi
Under 2021 hade bolaget väldigt låga sjuktal trots pandemin. Det har troligen sin orsak i väl fungerande pandemiriktlinjer samt att en stor del av personalen arbetar utomhus.
Avfallshantering för fartygen – en lärande process
– Jag skulle vilja lyfta fram vår avfallshantering för fartygen som en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. Det har varit en pedagogisk resa att få besättningar att sortera enligt vår fraktionsindelning, men nuförtiden fungerar det väl. Fartygen har en hel del avfall med sig och det är viktigt att ta kontroll över detta avfallsflöde, menar Ulf.
Noggrann uppföljning av vattenförbrukning
Under den senaste femårsperioden har både uppmaningar om återhållsamhet och bevattningsförbud beslutats från bolagets ägarkommuner. Bolaget har därför noggrant följt fartygens vattenförbrukning och reglerat priset för vattenleveranser därefter.
– Syftet med ett högre pris på vattenleveranser handlar om att signalera att vattenresurserna inte är oändliga och att det är viktigt att hushålla med vattnet, fortsätter Ulf.
Undvikna C02-utsläpp
En del av fartygens avfall tillsammans med restprodukter från den egna verksamheten har lämnats för återvinning. Hanteringen har gett en utsläppsbesparing på drygt 567 000 kg (118 000 år 2020). Under 2021 skrotades tre utrangerade kranar vilket har påverkat mängden stål som lämnats till återvinning.
Farehamnen – Europas modernaste skogshamn
Flytten av hamnen i Varberg är en del av stadsutvecklingsprojektet i Varberg och omfattar förläggningen av Västkustbanan i tunnel under staden och etablering av bostadsområdet Västerport. I den nya Farehamnen görs betydande satsningar för att elektrifiera verksamheten och öka digitaliseringsgraden. När samtliga projekt har realiserats kommer hamnens omgivningspåverkan att ha minskat väsentligt och underlättat för hållbara transporter såväl inom hamnen som till och från hamnen. I byggområdet förbereds markytorna för kommande belastning och anpassas för klimatpåverkan. Förberedelser för en omfattande laddinfrastruktur pågår även.
Hållbara initiativ (för verksamhetsåret 2021)
HallandsHamnar – Hållbarhetsredovisning och klimatbokslut 2021