HallandsHamnar investerar cirka 30 miljoner kronor i en ny kran för att öka kapaciteten och möta
en stark efterfrågan inom stålsegmentet. Importen av stålråvara från Asien via Halmstad har ökat
med cirka 60% det senaste året och framtiden för godsslaget ser mycket ljus ut.
Importen av stålråvara och specifikt så kallade stålcoils växer stadigt. Stålcoils används bland annat
till karosser i fordonsindustrin, för tillverkning av kylskåp och till konservburkar. Varje rulle väger
mellan 6 och 30 ton och kräver en varsam lasthantering. Godset lagras i hamnmagasin i Halmstad och
omlastas sedan ombord på tåg eller lastbil för vidare transport till olika destinationer i Sverige,
Norge, Danmark och Finland.
– Vi gläder oss åt en mycket god tillväxt i stålsegmentet och investerar nu för att öka kapaciteten
och stärka erbjudandet och servicen till såväl befintliga som potentiella kunder på import- och
exportsidan, säger Björn Alvengrip, VD på HallandsHamnar.
Ökad kapacitet och flexibilitet
– Med den nya kranen ökar vi lyftkapaciteten med 30% och kan snabba upp hanteringen av godset
betydligt. Vikten på varje enhet stålråvara förväntas öka markant de kommande åren, vilket
ställer nya krav på vår hantering. Den nya kranen ger en mer driftsäker hantering även i de högre
viktklasserna, fortsätter Björn.
Ordern har tilldelats det finska företaget Mantsinen känt för sina robusta kranar och verktyg inom
stål- och timmerhantering. Kranen är en dieselhydraulisk vikarmskran och kan lyfta upp till 50 ton
och kommer att köras på syntetiskt bränsle. Leverans beräknas ske i augusti 2022
– Vikarmskranen kommer att kunna nyttjas i både styckegods- och bulksegmentet, vilket ökar
flexibiliteten i dessa segment avsevärt, säger Björn.
Bulk- och styckegodssegmentet ingår i HallandsHamnars breda fullserviceerbjudande som bland
annat innefattar skrotfraktioner, skogsprodukter, pappersmassa, containers, färjetrafik, RoRo,
bilimport, och projektlaster.