ÖPPETTIDER VARBERG

Terminal
Godsmottagningen(kontoret): Måndag 07.00-16.00. Tisdag-Fredag 06.00-16.00
Virkeslossning Måndag 07.00-18.00, tisdag-torsdag 06.00-18.00, fredag 06.00-16.00.
Lossning/lastning efter 16.00 föraviseras!

Lossning/lastning av övrigt gods Måndag-fredag 07.00-16.00

Stuveri

Ordinarie arbetstid: Måndag-fredag 07.00-16.00. Annan tid efter överenskommelse.

 

 

ÖPPETTIDER HALMSTAD

Administration
Måndag – Torsdag 08:00 – 16:30, fredag 08:00-16:00.

Trafikkontoret 
Måndag – Fredag 06:30 – 16:00

Kattegatterminalen
Måndag  06.00-17.45
Tisdag   06.00-17.45
Onsdag  06.00-19.45
Torsdag  06.00-17.45
Fredag   06.00-15.45

Andra kajer
Måndag – Fredag 07:00 – 16:00 (Andra tider kan diskuteras)

Beredskapsarbetsledare Vid akuta frågor och händelser Beredskapsarbetsledaren har jour under de tider som hamnen inte är bemannad, dvs. mellan 16.00—07.00 måndag till fredag samt från fredag 16.00 till måndag 07.00. Telefon: +46 (0)708 56 32 55

 

Nyheter

HallandsHamnar i Hallandsposten

HallandsHamnar har sedan tidigare publicerat en artikel från Hallands Nyheter och idag kan vi läsa om vår verksamhet i Hallandsposten.

Hamnen tillbaka på banan efter svåra år

Jättesatsningen på att höja marknivån och konkreta diskussioner med Stena Line om ett samarbete kring Grenåtrafiken – 2017 blev ett bra år för Hallands hamnar Halmstad.

 

– Vi är jättenöjda med resultatet för 2017. Vi gjorde en vinst med 8,7 miljoner kronor, vilket är lite svagare än 2016 då vinsten blev 10,1 miljoner, säger Björn Alvengrip, vd för Hallands hamnar.

Årets första åtta månader var de ekonomiskt starkaste för hamnen i Halmstad. En viss nedgång märktes i slutet av 2017 och början av 2018.

– Vi håller på att analysera vad det beror på. Vi producerar ju inget själva utan hanterar volymer åt våra kunder. Resultatet beror också på hur konjunkturen utvecklas.

Fokus på två stora projekt

Under året som gick har man lagt fokus på två stora projekt. Det ena var hamnhöjningen som uppmärksammades i riksmedia och kallades för en unik satsning.

56-miljonersprojektet med att höja marknivån med 1,5 meter ska göra att hamnen står pall mot framtida stormar och översvämningar.

– Vi börjar redan se positiva effekter av marknivåhöjningen, säger Björn Alvengrip.

På grund av arbetet med hamnhöjningen minskade segmentet arrende. Hamnen hyr exempelvis ut mark för uppställning av importerade bilar. Men segmentet bilar ökade.

– Det beror på att det såldes mer bilar i Sverige under 2017 jämfört med 2016.

Diskussioner med Stena Line

Den andra satsningen, som är långt ifrån avslutad, är Stena Lines planer på att flytta Grenåtrafiken från Varberg till Halmstad.

– Vi har haft mer konkreta diskussioner med Stena Line den senaste perioden. Vi hoppas komma till ett avtal innan semestrarna, säger Björn Alvengrip.

Det är viktigt att det blir en bra affär för båda parterna, menar han. Om avtalet skrivs under kan färjetrafiken mellan Halmstad och Grenå komma igång hösten 2019.

Hamn-vd:n räknar med att hamnbolaget ska kunna leverera goda resultat även under 2018.

– Vi hade några svåra år efter att Hanson & Möhring brann ned och Pilkington stängde. Men nu är vi tillbaka på samma nivå som 2012.

God vinst även i Varberg

Systerhamnen Varberg gjorde också bra ifrån sig förra året. Den goda konjunkturen och storkundernas investeringar, med rekordvolymer på sågade trävaror och stora volymer pappersmassa gav ett plusresultat på drygt åtta miljoner kronor. Vinsten anses vara ”historiskt hög”.

– Själv har jag bara gått tio-tolv år tillbaka i tiden och kollat, men jag tror inte att hamnen i Varberg har levererat ett sådant här bra resultat någon gång tidigare faktiskt, säger Björn Alvengrip.

Fakta: Siffror om hamnen

• HallandsHamnar AB bildades i januari 2013 efter det att de båda anrika hamnbolagen i Halmstad och Varberg slogs samman till ett gemensamt bolag.

Så utvecklades segmenten i Hallands hamnar Halmstad under 2017:

• Stål och metaller – ökade med 21 procent.

Hanteringen av stål och metaller ökade i Halmstads hamn. Stålet är ett ökande segment sedan några år tillbaka på importsidan.

• Arrende (uthyrning av mark) – minskade med 8 procent.

Uthyrningen av mark, såsom uppställningsytor för importerade bilar, minskade tillfälligt under tiden arbetet med hamnhöjningen pågick.

• Bilar – ökade med 11 procent.

Ungefär 100 000 bilar passerar hamnen i Halmstad varje år.

• Recycling – ökade med 11 procent

Halmstadshamnen är i dag störst i Sverige när det gäller recycling av plåt, stål, metall och papper.”

Publiceras i överenskommelse med Hallandsposten.

Nyhetsbrev