Under hösten 2022 pågick muddringsarbete. Då grävdes delar av havsbotten bort för att skapa en ny hamnbassäng. Muddringen skedde ned till 11 meters djup och massorna transporterades sedan på pråmar till en plats ca fyra km västerut, där de tippades.
Under sommaren 2022 förstärkte vi marken närmast kajen, med hjälp av tre maskiner med cirka 25 m höga torn som monterar mulitcementpelare. Maskinenerna borrar ner cement i marken för att göra marken stabil och för att den ska kunna hantera de laster som uppstår på terminalytan när hamnens verksamhet ska bedrivas där. Detta arbete pågick under hösten.
Från november 2020 till den 30 juni 2022 har cirka 240 000 m3 bergmassor levererats till Farehamnen från tunnelprojektet i Varberg. Dessa har krossats och lagts ut för att höja marknivån. Ytterligare bergmassor fungerar som förbelastning för att minska risken för sättningar på den blivande terminalytan. De större stenarna används som erosionsskydd under kajen och piren.
2021- 11-17 Första kranlyftet för Farehamnen
Byggstarten invigdes den 17 november 2021 med ett kranlyft i hamnen.
2021-10-08 Entreprenadkontrakt för Farehamnen klart
Den 8 oktober 2021 skrevs kontrakt med det danska företaget Per Aarsleff A/S gällande byggnation av den nya hamndelen.
2021-09-20 Entreprenör Per Aarsleff A/S får bygga nya hamndelen
Den 20 september 2021, togs beslut i hamn- och gatunämnden som innebär att en entreprenör har tilldelats totalentreprenaden.
2021-09-14 Utökade ekonomiska förutsättningar för Farehamnen
Den 14 september tog kommunfullmäktige beslut att utöka de ekonomiska förutsättningarna för byggandet av Farehamnen.
2021-08-17 Anbuden för nya Farehamnen dyrare än förväntat
Den 20 september 2021, togs beslut i hamn- och gatunämnden som innebär att en entreprenör har tilldelats totalentreprenaden.
Under hösten 2020 genomfördes en prekvalificering i projektet. Det innebar att fem prekvalificerade entreprenörer erbjöds möjlighet att räkna på hela projektet.
2021-05-31 HallandsHamnar bygger Europas modernaste skogshamn